– А як ви перевіряли якість? Як зрозуміли, що зробили справді якісний продукт?
– Ми все перевіряли на собі. Спочатку робиться невелика партія, потім більше. Я протягом року до війни користувалася лише цими зразками, які ми розробляли. Але цього мало, бо волосся – дуже індивідуальна історія. Те, що підходить мені, може не підійти іншій людині.
Я взагалі не вірю в універсальний продукт для всіх типів волосся. Тому коли ми зрозуміли, що формула нас влаштовує, ми почали тестувати її на інших. Спочатку на знайомих, потім зробили ширше тестування з різними типами волосся, щоб переконатися, що продукт працює для всіх.
У косметиці важливо, щоб формула працювала не лише тут і зараз, а й у довгостроковій перспективі. Для цього існують спеціальні шафи, які "прискорюють час": продукт там проходить перевірку стабільності, умовно – місяць за рік. Ми це робили постійно, на кожному етапі.
Будь-яка зміна інгредієнта впливає на консистенцію: може стати густіше, рідше, змінити колір. Тому кожен етап займає багато часу: зробили зразок, поставили його в шафу на кілька тижнів, потім тестуємо накопичений ефект. Це дуже довгий процес.
А ще є одна особиста історія, яка мене остаточно переконала.
До війни я користувалася нашими зразками й помітила, що можу не мити голову 3–4 дні – волосся залишалося свіжим. Я подумала, може, щось змінилося в організмі.
А потім почалася війна. Я з трьома дітьми виїхала за кордон, купила там звичайні засоби, якими користувалася раніше, – і все повернулося: кожен другий день мий голову. І тоді я зрозуміла, що справа саме в нашій формулі.
Особливо це помітно для довгого волосся – воно довше зберігає свіжість. І цікаво, що я усвідомила це лише через війну: тоді різниця стала дуже різкою, очевидною.
А коли повернулася до Києва через дев’ять місяців, побачила у ванній наші зразки, що стояли там весь цей час. Вони пережили дев’ять місяців – не розшарувалися, не змінили консистенцію. Це вже було випробування не лабораторне, а реальне – і формула його витримала.
– Мед – потужний інгредієнт, але в декого може бути чутливість (алергія) до нього. Чи враховували ви це у своїх формулах?
– Ми не можемо ризикувати. Я поки не знайшла людину, яка б погодилась спробувати, тому що алергія – це дуже сенситивна річ. Теоретично, в догляді за волоссям засіб змивається, він не буде довго знаходитись на шкірі. Тому я не впевнена, що ця алергія проявиться, але люди, які мають алергію, зазвичай не наважуються ризикувати. Мені було б цікаво це зрозуміти, але ми поки не знайшли таких охочих. Тому я думаю, що це не наша аудиторія, яка, напевно, не буде купувати цей продукт. Я шукала статистику – це невелика кількість: десь від двох до п’яти відсотків людей максимум мають цю алергію. В принципі, для косметики це небагато.
Є така класифікація сегментів ринку – "червоний океан". Це означає дуже високий рівень конкурентності. Косметика, на мою думку, саме там. Я працювала в різних сегментах у своїй корпоративній кар’єрі, працювала і в Nestlé, бачила різні ринки. Гравців дуже багато. Тобто в косметиці, якщо у вас є 1% долі ринку, – це вже дуже великий бізнес.
Для порівняння: у мобільних операторів – два великих і три маленьких. А в косметиці ви просто не перерахуєте кількість брендів і конкурентів. З одного боку, це означає, що ринок дуже великий і місце є, але конкуренція шалена. Тому якщо 2–3% ринку для нас недоступні – це люди з алергією на мед – у нас усе одно суперможливості.
– Ви відстежуєте, яка частка клієнтів до вас повертається?
– Немає відсотка, ми поки що не дійшли, щоб це порахувати, але це дуже гарна ідея. У нас точно є дуже велика кількість людей, які більше не купують нічого іншого. Коли збігається потреба у свіжості й коли натуральність формули працює, а ще коли людям не заходить "силіконова залежність", вони лишаються з нами.
Більшість продуктів, особливо все, що продається в ритейлі, – це силіконові формули. Силікон вкриває волосся тоненькою плівкою: от навіть у душі, коли вже користуєтесь шампунем і відчуваєте м’якість – це точно силікон. Плюс у швидкому ефекті, але мінус, що волосся втрачає об’єм і швидше стає жирним. Через це жінки постійно миють голову. За статистикою, яка була до війни, в Україні – у середньому кожні 1,3 дня. Тобто майже щодня. Бо треба змити, знов нанести – і так далі.
Ми використовуємо цього інгредієнта мінімально-мінімально. Коли ти на це "підсаджуєшся", вже дуже складно знайти альтернативу. Але все індивідуально. Волосся буває дуже пористе і сухе – такому, можливо, силікон може бути, умовно, корисним. Але це невелика кількість. Для нормального, здорового, не сильно пошкодженого волосся силікон тільки шкодить. Тому відсоток ще треба порахувати, але ми точно бачимо кейси, коли люди майже щомісяця до нас повертаються.
– Який продукт для вас особисто як "дитина"?
– У нас зараз сім продуктів лінійки, і вони всі індивідуальні. Як я вже казала, для волосся немає універсального продукту. Працює комплекс: один продукт, можливо, не дасть 100% ефекту. Краще підібрати 2–3 під свій тип – тоді це в комплексі спрацює. Але якщо купувати щось одне, я б радила шампунь. Саме з ним, мені здається, нічого не може зрівнятися – у цій свіжості та в довгостроковому ефекті, коли волосся залишається здоровим і не "пересиліконеним". Я сама постійно намагаюся подивитися, чи є щось краще, тестую. І вважаю, що саме в шампунях у нас абсолютно унікальне поєднання, яке природним шляхом дає можливість очиститися та не перевантажувати волосся.
Наш продукт – це про "марафон удома", адже він створений для того, щоб працювати в довгу, порівняно з професійними продуктами, які є свого роду "спринтом" – дають швидкий результат одразу, але перевантажують волосся, якщо користуватись постійно.
– Ви розвивали свій бренд уже після початку повномасштабної війни. Що було найскладнішим? З якими викликами стикалися чи стикаєтесь зараз? Чи відчули вже і фактичний, і, можливо, моральний фідбек, що все робите правильно?
– Найскладнішим було спочатку зробити формулу, яка буде працювати. Фактично цю роботу ми зробили до війни. Коли пішли з продуктом до споживачів на полиці, найскладнішим стало питання: "Якщо це українське – чому так дорого?".
З одного боку, українці дещо переосмислили – і це 100% помітно на рівні ритейлу, ритейлери тепер кажуть українським брендам: "Заходьте, ми хочемо вас поставити на полиці". Однак на рівні споживача досі є очікування, що українське має бути дешевшим. У косметиці це невиправдано. Якщо розкласти витрати, ключова – інгредієнти. Не праця людей (в Україні вона об’єктивно дешевша, ніж, наприклад, в Європі), а саме інгредієнти. Якісні інгредієнти коштують дорого.
Ми максимізуємо все, що можемо, українське: майже все пакування – українське, частина інгредієнтів – теж. Бо, наприклад, кератин в Україні не виробляється – його треба завозити. Зараз будь-що завезти в Україну дорожче через логістику. Тому фактично все спирається у вартість інгредієнтів і формули. Вона не може бути в Україні дешевшою. Тільки якщо покласти менш якісні інгредієнти. Тому говорити, що український якісний продукт для волосся має бути дешевшим – неправильно, на це немає жодних об’єктивних причин. Але в голові у людей це є.
І коли людина голосує гаманцем, настає момент істини – сумніви: чи дійсно український продукт може бути таким же якісним. Я в цьому абсолютно впевнена, але перейти перший бар’єр складно. Тому в нас є мініформати – щоб спочатку надати можливість спробувати продукт за більш доступною ціною. Потрібен час і потрібні експертні голоси, які підтвердять, що це якісно і воно того варте. У нас є велика кількість відгуків, які це підтверджують.
Про один розповім. Є дуже відома дівчина в Україні – Альона Пономаренко, головна редакторка Beauty Vogue – людина, яка 20 років тестує продукти. Я з нею зустрілася рік тому, подарувала дещо з нашої лінійки. Півтора місяця – тиша. Потім ми з’єдналися, вона мені подзвонила і каже: "Ніно, я повинна це розповісти. Я місяць спеціально користувалася тільки вашими продуктами. Прийшла до свого колориста – він питає, що з волоссям, воно іншої якості й не треба так сильно підрізати". Такі відгуки ми чуємо часто. Але щоб отримати такий результат, треба час.
– Якщо мед – це ДНК вашого бренду, то як ви гарантуєте його якість? Адже від сировини залежить усе.
– Ми самі його виробляємо. Ми є виробниками меду Beehive, і саме свій мед і беремо.
Ми в лабораторії відбираємо мед без використання антибіотиків. Раніше я думала, що купити трилітрову банку "в дядька в селі" – це найкраще. Але ти не розумієш, як він доглядає за бджолами. Досить велика кількість пасічників використовує антибіотики – це зручно: бджоли не хворіють і є гарантований мед, але він може містити антибіотик. У нас інший підхід: усі партії меду, які ми отримуємо від наших пасічників, проходять жорстку перевірку на відсутність антибіотиків. Тому купляти мед, який пройшов цю перевірку, значно безпечніше, ніж "невідомо де". Звісно, якщо у вас є пасічник, якого ви знаєте і знаєте, як він доглядає за бджолами, – це гарна історія. Але якщо ні – можуть бути питання.
До речі, у різних продуктах ми використовуємо різний тип меду. Наприклад, у продукті для об’єму – мед липи, який природним шляхом "пушить" волосся, і воно збільшується в об’ємі.
– Ніно, зараз українська косметика все-таки займає невелику частку ринку, а натуральна – тим більше. Що потрібно, аби наші бренди конкурували з європейськими? Загалом розкажіть, будь ласка, про амбіції Beehive Cosmetics.
– Ми в активній фазі трохи більше як рік. Ключовий момент – побудова впізнаваності бренду, зазвичай на це йдуть роки. На InterCHARM (найбільша виставка індустрії краси в Україні. – Ред.) ми ставили стенд, і там люди підходили й казали: "Ми вас знаємо, ми вас десь бачили". Це була відповідь на питання "як відчуваєте, що воно працює".
Незважаючи на успіхи та гарну динаміку, ми ще на початку. Нам багато треба зробити й для впізнаваності, і для лояльності. Плануємо більш масштабні формати рекламних кампаній. До цього року ми більше комунікували в діджиталі, а зараз плануємо виходити на більш масштабні майданчики. Дуже активно розбудовуємо дистрибуцію. Я вважаю, що причина, чому українські бренди займають невелику частку, – більшість не йде в ритейл. У ритейл іти складно: треба заморожувати гроші в продукті на полицях і ділитися маржею з ритейлерами. Тому багато хто продає через свої канали – масштабування менше. До речі, статистика будується на продажах у ритейлі: скільки хто продає через свої ресурси чи інстаграм – ніхто не рахує. Якби це дорахувати, позиції українських брендів були б трохи кращі. Але сильне масштабування дає тільки ритейл – і це про більш масовий бренд, щоб бути видимим.
Наші плани – зайняти нішу преміального українського продукту. Масовими на цьому етапі не будемо. Можливо, у майбутньому зробимо більш доступну лінійку, але зараз план – саме преміальний сегмент і з цієї точки розвивати експорт. Інтерес уже є – навіть в Італії, у країнах Близького Сходу. Я відчуваю потенціал у нашому поєднанні самого продукту і його візуальної айдентики, він зацікавлює всіх. Це унікальна історія, яка має потенціал продаватися в різних країнах світу.
– Які нові продукти ви запускаєте зараз і як вони вписуються у ДНК бренду?
– Зараз у нас вже виходять три нових продукти, цього тижня фактично запускаються: гель для душу, лосьйон для тіла – ми його назвали "вершки", бо він легкий, – і рідке мило. Всі три продукти створені в поєднанні українського меду, натуральних інгредієнтів та дієвих сучасних активів, як і лінійка догляду за волоссям. Мій партнер Ігор Ліскі теж долучився й доклався до того, щоб вони були саме такими, як з’являться. В нього завжди нестандартне амбіційне бачення. Все це – симбіоз наших спільних думок і ідей.