СПЕЦПРОЄКТ "M-LIFE"

Трактор з гарматою, танк-цистерна та вантажівки з Британії. Чим захищались українці, коли не було дронів, Himars та Javelin

Спецпроєкт
27 червня 2024
Морські безпілотники з ракетами, дрони зі штучним інтелектом та машинним зором, бойові дистанційні модулі з кулеметами – наші інженери та айтівці пишуть нову сторінку в історії військової справи. 
Креативність українців – одна з головних рис національного характеру, яка завжди допомагала з гідністю подолати скрутні часи.
ТаблоID спільно з мужнім брендом "Козацька Рада" у спецроєкті M-LIFE розповідає про те, чим Україна захищала себе, коли не було ані дронів, ані Himars, ані Javelin.

"Петлюра" на колесах

Перші бронемобілі, які з'явились під час Першої Світової, мали загальну назву "автопанцирники". Власні панцирні війська мала й Українська Народна Республіка.
За основу військові УНР брали зазвичай популярні в той час вантажівки "Остіни" від британської компанії Austin Motors Co. Ltd. Екіпажі давали кожному борту свою назву: "Петлюра", "Сагайдачний", "Богун". Машини обладнували бронею до 10 міліметрів. Встановлювали башти з кулеметами "Максим", які могли обертатися на 360 градусів для ведення кругового вогню.
Екіпаж складався з декількох осіб і працював в умовах, далеких від комфортних. Весною та влітку температура повітря всередині сягала 60°С.
Архаїчні підвіски та тогочасні дороги перетворювали їзду на справжній челендж для хребців. А стрільба з "Максима" за відсутністю в той час тактичних навушників всерйоз навантажувала барабанні перетинки.

Перші крила республіки

Поміж сотні унікальних експонатів Державного музею авіації в Києві один заслуговує особливої уваги – макет першого серійного літака, зробленого на території України. Його назва "Анатра Анасаль" походить від прізвища Артура Анатра, підприємця, банкира з купецького італійського роду, який володів заводом аеропланів в Одесі.
"Анатра Анасаль" – біплан-розвідник з кулеметом, екіпажем з двох осіб та максимальною швидкістю близько 114 км/год.
Його перший політ відбувся у липні 1916 року. Через рік, за декілька місяців до створення Української народної республіки, запустили серійне виробництво літака. Всього зробили до 200 одиниць.
Коли у 1918 році представники більшовиків, які відступали з Одещини, приїхали на завод аеропланів, щоб "евакуювати" його, робітники на це не погодились.
Значну кількість аеропланів "Анатара Анасаль" придбала Австро-Угорщина. Їх використовували як учбові літаки для пілотів імперії.

"На переляк"

Під час оборони Одеси вже у Другу Світову нестандартні рішення явили світові гібрид трактора і танка. Коли місто знаходилось в облозі, одеситам доводилось виробляти зброю з усього, що було. Так з’явився бронетрактор "НИ-1" (рос. "На испуг", "брать на испуг").
Його жартівлива назва з використанням блатного жаргону казала про те, що це чудовисько невеликого розміру могло радше налякати ворога своїм виглядом, ніж бути потужною зброєю. Для більшого психологічного ефекту бронетрактори застосовували вночі з увімкненими фарами та сиренами.
"НИ-1" робили на базі гусеничного тягача СТ3-5. Їх захищала броньована або звичайна сталь, яку брали на судоремонтному заводі. У гібрида була башта з малокаліберною гарматою, а також кулемети "Максим".
Сьогодні це диво інженерної думки можна побачити у вигляді пам’ятників в Одесі: в Серединському сквері на Молдаванці, а також на території меморіала "411 батарея". щоправда – це копії, які були зроблені для зйомок в кіно.

Народний оборонпром

Після анексії Крима та вторгнення РФ на Донбас в 2014 році креативність українців привела до цілого руху, який можна назвати "народна оборонна промисловість". В гаражах, автомайстернях та невеликих цехах інженери, волонтери робили все і навіть більше, щоб в умовах нестачі техніки та зброї захисники могли боронити Україну.
Машини, що їх тоді виробляли умільці, жартівливо називали "бандеромобілями", "шушпанцерами", "вундервафлями" (від "вундерваффе" – диво-зброя).
Як і 100 років тому, коли УНР виборювала свою незалежність, сучасні воїни давали кожному екземпляру техніки своє ім’я: "Шрек", "Крокодил", "Дракон", "Верблюд", "Анаконда", "Укроп", "Mad Max", "Твердолобий".
На "вундервафлі" перетворювали будь-що: від старих радянських легковиків типу ІЖ та УАЗ-"буханка", іноземних позашляховиків Ford, Isuzu, Nissan до вантажівок КрАЗ та КамАЗ.

"Тортила". З любов’ю до життя

На виставці "Зброя та безпека" в 2017 році в Києві відвідувачі побачили дещо по-справжньому неземне – "Тортилу", диво техніки від фермера та винахідника Бориса Ткача.
Тортила" – це гусенична база від трактора Т-150, двигун від вантажівки "МАЗ" плюс корпус, зроблений з половини цистерни.
Творець задумував свого монстра як евакуаційну бронемашину або як "таксі" для піхоти. Ясна річ, що "Тортила" в серійне виробництво не пішла. Цей штучний екземпляр, над яким сміялися пропагандисти РФ, був народним уособленням цінності життя кожного українського солдата.
З момента появи "Тортили" пройшло всього сім років, і поранених українських воїнів з полів битв евакуюють вітчизняні роботизовані комплекси, які поміщаються в багажник позашляховика.
Пройшло всього сім років, і ворогу вже не смішно: він йде в атаки на "танках-черепахах" і китайських "гольф-карах", поки українці пишуть нову, технологічну сторінку в історії військової справи.
Читайте також попередні матеріали спецпроєкту:
Спецпроєкт
03 квітня 2024
Футболки та худі кольору хакі. Тактичні сорочки та флісові кофти. Штани M-Tac та камуфляжні кросівки Saucony.  “Дуже дивно, коли війна, а ти в костюмі” – так у лютому 2023 року в інтерв'ю BBC пояснив свій новий образ Володимир Зеленський.
Зовнішній вигляд президента із завзяттям обговорювали світові ЗМІ та українські експерти. Але не помітили дещо парадоксальне: ззовні миролюбиві західні лідери не гребують речами, запозиченими фешн-індустрією з гардеробу військових. Причому такими, що про їхнє мілітарі-минуле здогадуються не всі.

Авіатори

20 лютого 2023 року в Київ неочікувано завітав президент США Джо Байден. В той історичний день бомбардувати столицю України росіяни не наважились. Єдине, що загрожувало Байдену – сліпуче лютневе сонце, від якого він рятувався за допомогою окулярів-крапель або “авіаторів”.
Історія порятунку очей Байдена від сонця під час неанонсованого візиту в столицю України бере початок в першій половині XX століття з розвитком військової авіації. У 1929 році полковник Джон А. Макріді звернувся до виробника медичного обладнання Bausch&Lomb із запитом: розробити окуляри, які б покращили роботу пілотів.
Президент США носить лише авіатори 
Фото Getty Images
Великі, краплеподібні, світловідбиваючі та сонцезахисні. Злегка опуклі лінзи, тонка оправа, пластикові тримачі для носа – після багатьох вдосконалень Bausch&Lomb представили Ray-Ban Aviator, створивший цивільний підрозділ Ray-Ban. Який зрештою перетворився на бренд та окрему компанію.
Стиль, відвага та потяг до пригод – ось про що кажуть “авіатори”, що їх тепер випускають чимало світових брендів.

Тренч

З приходом весни французький лідер Еммануель Макрон вразив світ несподівано хороброю риторикою щодо Кремля та бойовитими світлинами під час тренування з боксу.
Що саме стало причиною метаморфоз Макрона - достеменно не відомо. Можливо, розігралися гормони під впливом дружини Бріджит Макрон?
Завжди елегантна, 70-річна Бріджит, здавалось б, далека від мілітарної тематики. Але про зворотнє кажуть тренчі, в яких її неодноразово ловили камери.
Перша леді Франції полюбляє тренчі 
Фото AFP via Getty Images
Тренчі або тренчкоти, що заполонили вулиці українських міст завдяки жінкам з пристрастю до кольору беж – втілення практичності та комфорту навіть у польових умовах.
В часи Першої Світової “тренчкотами” (англ. tranch coat – “траншейне пальто”) піхотинці на передовій назвали модернізовані військові плащі. В їх початковий дизайн багато вклався Томас Барберрі – поставщик одягу для Британської армії та праотець люксового бренду Burberry.
Якщо слідом за ковдрою вночі твоя кохана вранці тягне на себе ще й тренчкот, не забувай, для кого насправді був створений цей завжди актуальний одяг.

Бомбер

Якщо і є щось спільне між мешканцями Білого дому, представниками субкультур, спортсменами, мільярдерами та хлопцями з Троєщини, то це точно “бомбер”.
Барак Обама, Джордж Буш-молодший, Ілон Маск, Каньє Вест – всі люблять легкі короткі куртки з манжетами на комірі, рукавах і нижній частині.
Експрезидента США Обаму можна частенько побачити у бомберах 
Фото Getty Images
З появою армійської авіації понад ста років тому кабіни літаків нагадували коляску триколісного мотоцикла “Дніпро”. Тож для пілотів розробили шкіряні “льотні куртки” (англ. flight jacket), які мали зігрівати та не сковувати рухи.
Загартовані у повітряних битвах Першої та Другої світових воєн флайтджекети трансформувались в повсякденні куртки з різними варіаціями фасона. В тому числі бомбери та легендарні шкіряні куртки-косухи.
В минулому столітті бомбери зробили модними скінхеди, скейтери, репери та вуличний спорт. Естафету підхопили мільярдери, президенти.
Сьогодні настала твоя черга.

Кардиган

У 1854 році бригада легкої кавалерії під керівництвом Джеймса Бруденелла, 7-го лорда Кардігана, програла битву поблизу Балаклії. Але гіркоту поразки пом’якшив в’язаний вовняний жилет, який британські офіцери носили під військовим одягом.
Зрештою Кримська війна закінчилась капітуляцією Російської імперії. А Джеймсу Бруденеллу почали приписувати винахід військової кофти – кардигану.
Спершу ця назва стосувалася в’язаних жилетів без рукавів. Потім – кофти з рукавами, на ґудзиках, без коміра та з глибоким вирізом. В одній з таких лідер гурту Nirvana Курт Кобейн зіграв легендарний концерт MTV Unplugged in New York. В 2019 році кардиган Кобейна продали на аукціоні за $334 000.
Легендарний кардиган Курта Кобейна
Фото Getty Images
Сьогодні кардиганами називають кофти в різних модельних варіаціях.

Дезерти

Щоб бути не гірше за принца Вільяма, не обов’язково мати монаршу кров. Достатньо мати в гардеробі дезерти (англ. desert boots – “пустельні черевики”).
Це зручне взуття – зазвичай із замші, на тонкій підошві, із закругленим носом, короткою шнурівкою та висотою по щиколотку – стало атрибутом повсякденного життя завдяки британським солдатам.
Принца Вільяма іноді можна помітити у дезертах  
Фото Instagram
Під час військових кампаній Другої світової в пустелях Лівії, Туніса та Єгипта піхотинці замовляли на ринках Каїра взуття, що на противагу армійським чоботам ідеально підходило для місцевого клімату. Його носили, коли не брали участь у боях.
Після війни цю історію закрепила у масовій свідомості та в моді взуттєва компания C.&J. Сlark. Натан Кларк, піхотинець та один з членів сімейства Кларків, повернувся з фронту, натхнений побаченим.
На ярмарку взуття в Чикаго в 1949 році компанія представили свої Desert Boot Clarks. Після розповіді в журналі Esquire їх популярність пішла вгору.
Ти теж можеш бути на вершині.
©2005 — 2024, Табло ID. У разі використання матеріалів сайту посилання на tabloid.com.ua є обов'язковим. Матеріали позначені PROMOTED, ЗА ПІДТРИМКИ, СПЕЦПРОЄКТ та  ІМІДЖ-ІНФОРМАЦІЯ розміщуються на правах реклами. Зв'язок із редакцією — [email protected]